Och Hagar ropade till Abraham

muren-tamam-och-ismail-shammout.jpg

Muren, Tamam och Ismail Shammout, Palestina

Med spänning såg jag fram emot dagen då Hamas skulle fira sin 20-årsdag. Många hade faktiskt väntat på denna dag för den skulle visa på hur mycket stödet för organisationen rasat. Men nej då. Jag vågar påstå att den publik som samlades i Gaza idag är den största någonsin. Media i väst talar om tusentals. Jag säger: Minst en halv miljon.

Det var helt enkel ett oändligt hav av folk. Män, kvinnor, barn, blinda, rullstolsbundna. Aljazeera Mubasher sände firandet live men deras kameror räckte inte till för att ge en fullständig bild av folkhavet.

Och Ismail Haniye, talade till dem och sa att de inte skulle tro att de är ensamma eller övergivna utan går i täten för befrielsen av en Umma som tidigare kände Omar al-Khayam, Prins Abdulqader av Algeriet… och listan blev så lång att jag tappade räkningen.

Haniye talade om att man vill ha förhandlingar med Fatah men utan några som helst villkor. Han avslöjade att man har fångat två grupper som mördat två olika Hamasledare och att dessa har erkänt. Vilka dessa grupper arbetade på uppdrag av sa han inte men varenda palestinier vet det redan. Och Gazaborna verkar hålla ställningar. Hunger, mord och brist på allt verkar göra de mer beslutsamma än någonsin.

Och Haniyes tal var mer späckad med historia och religion än någonsin när han talade till folket. Han berättade historien om när Abraham övergav Hagar och Ismail i öknen. Att när han gjorde det, så ropade Hagar till honom: Är du säker på att denna är platsen som Gud sa dig att du ska lämna oss? Ja, svarade Abraham och då sa Hagar: Då är vi inte förlorade!

DN SvD Sydsvenskan

DN

Dagen

8 svar

  1. Varför ljuger media då tror du?

  2. Om jag visste det, Jinge!

    Man vill väl ha det på ett visst sätt. Cementera en viss uppfattning?

  3. Rawia:
    DN skriver ”Antalet deltagare beräknades till någonstans mellan 300.000 och 500.000.”

    så hav förtröstan med den svenska pressen.

    Frågan är varför DU utelämnar belysande detaljer som

    ”Över talartribunen hängde en banderoll med texten: Vi erkänner aldrig Israel”.

    och

    ”Motstånd och helig kamp är den rätta vägen till Palestinas befrielse, inte förhandlingar och möten när man sitter vid runda bord och utbyter leenden och små skratt med judarna, sade den före detta palestinske premiärministern Haniya.”

    Vi har alla vår agenda, eller hur?

  4. Hellström,

    Jag skrev mitt inlägg många timmar innan DN ändrade sina uppgifter.

    Och någon förtröstan känner jag inte. Jag hörde Haniyes tal men jag minns inte att han nämnde judrana vid namn en enda gång. Så, så någon ljuger. Det är lite främmande för Hamas vokabulär för de talar aldrig om JUDAR utan om staten Israel, vad jag vet.

    Haniye talade om att man inte kan nå fred med pussande och skratt. Har man följt med något sånär så behöver man inte undra vem han syftar på. Det vet vartenda palestinskt barn. Den enda som Abbas och hans folk pussat är väl Rice. Och hon är inte jude vad jag vet.

    Visst, Hellström, alla har vi vår agenda. Men handen på hjärtat Hellström. Om du hade en hjärtsjuk två åring som inte släpptes fram vid en israelisk vägspärr utan lämnades att dö i solen, i din famn, skulle du erkänna dem då? Skulle du tycka att de är roliga att skratta med och pussa på? Ser du Hellström, du måste alltid försöka sätta dig i den andres situation. Det är inte så lätt för en person som du. Men du är, antar jag,född i Sverige och kan se saker och ting från ett annat perspektiv. Förhoppningsvis!

    Skulle du fortfarande tycka att de är roliga att skratta med och pussa på? Det gör inte jag! 😦

  5. Om DN verkligen felöversatt talet är det oerhört allvarligt. Det borde gå att kolla tycker man…

    Beträffande förmågan att sätta sig in i den andres situation så är det naturligtvis som du säger. Jag skulle förmodligen vara medlem i PFLP med (o)lämplig uppväxt och miljö. Men ansvariga politker försöker oftast sätta sig över sådana känslor för att nå resultat. Lidanden finns på bägge sidor och man kan vara övertygad att den andra sidan tycker att det egna lidandet är störst. Att rangordna lidande är en dålig väg till fred.

    Så jag tycker inte att uttalanden som ”Vi erkänner aldrig Israel”. och ”Motstånd och helig kamp är den rätta vägen till Palestinas befrielse” är något som en seriös politiker bör ägna sig åt. Det är krigsretorik och leder endast till ökat hat och fortsatt krig.

  6. Hellström!

    Israel säger inte att man inte ska erkänna Hamas. De säger att de ska utrota dem. Det är väl en viss skillnad. Tycker du inte?

    Jag har inte skrivit Hamas tal och jag håller inte med om massor som sades där. Så, om du har några synpunkter tycker jag att du ska vända dig till Haniye själv. 🙂

    Men, att tala om lidande, tycker jag att du ska spara till någon annan blogg för här orkar jag inte ens närma mig ämnet. Jag har svårt att se vad isaelerna kan lägga i den andra vägskålen när det gäller lidande. Får de inte tillräckligt med stulet vatten till sina swimingpooler eller är det för få palestinska kvinnor som tvingas föda vid vägspärrarna? Eller tycker de inte att det finns tillräckligt med cancerpatienter att plåga livet ur utan smärtstillande?

  7. Varför protesterar ingen undrar du och jag och många andra. Jo, för att USA hotar dem som protesterar!

  8. Boris gubben,

    Jag tog bort din kommentar för det har visat sig att du skickat den runt som om den kommer från mig. Vet du om att det är brottsligt?

Lämna en kommentar