Sevärt

 

Tack Mansour och Marcin!

VG 1 2 Dbl 1 2  SDS DN 1 2 SvD 1 2 3 4 5

14 svar

  1. SL ska den 20 Januari förlänga sitt avtal med företaget Veolia som även bygger på ockuperad mark i Palestina. Här är det moderata landstingsrådet som är ansvarig för detta:

    christer.wennerholm@politik.sll.se

    När han fick frågan om vad han tyckte om det faktum att Veolia bryter mot internationella lagar från tidningen Nya Vänsteraktuellt så viftade han bort frågan med orden att ”de ska följa lagarna i Sverige,det räcker”.

    Skriv och säg vad ni tycker! eller så kan ni kan kopiera ett mail jag skrivit och skicka till honom:

    Jag skriver till dig angående Veolias nya avtal. Veolia är ett företag som sköter drift och underhåll av en spårväg som byggs på ockuperad mark i Jerusalem och leder till en illegal israelisk bosättning på ockuperad palestinsk mark.

    Jag vill påminna dig om att enligt internationell rätt är det förbjudet för ockupationsmakten att bygga infrastruktur på ockuperade områden.
    SL har anslutit sig till FN:s Global Compact vilket innebär att man har förbundit sig att respektera de mänskliga rättigheterna.
    Jag och många med mig, har svårt att se hur det går ihop med Veolias verksamhet på ockuperad mark.

    Som svensk skattebetalare har vill jag inte bidra till ett företag som aktivt begår brott mot internationell rätt.

    Kommer du att ta detta i beaktande den 20 januari då Veolia ska få sitt avtal med Stockholms lokaltrafik förlängt på SL:s styrelsemöte?
    Eftersom detta kontrakt ger Veolia 35 miljarder kronor av oss skattebetalarnas pengar anser jag att du bör undersöka hur opinionen egentligen ser ut för att stödja en verksamhet som bryter mot internationell lag och utövar förtryck mot den palestinska befolkningen.

    Jag ser fram emot ditt svar.

    Vänliga hälsningar,

  2. Kära Rawia jag bifogar en länk till en youtube bit från ett mycket svårt telefonsamtal. Jag har inte tillgång till Aljazera, vet du eller någon annan här om denna familj fick ambulansen till sig för flickorna som blivit skjutna?

    : (

  3. Oj här kommer länken:
    xxxx

    Jag är ledsen Nadja men översättninga av videon var inte korrekt så jag tar bort den./Rawia

  4. Ingen orsak Rawia. Det är personer som Gerald och George som gör att man har tron kvar på mänskligheten. I framtiden kommer de att betraktas som de sanna hjältarna.

  5. Tack för alla kritiska röster mot kriget i Gaza.
    Efterlyser nyanserad nyhetsbevakning i svenaka medier.
    Inger

  6. Geralds tal var verkligen starkt och så ärligt – är det någon som lyssnar annat än vi som redan håller med honom på ett eller annat sätt?

    Galloway är som vanligt så skarp – så enormt tydlig.

  7. Rawia här är lite mera info om min tidigare länk:

    http://www.dailykos.com/story/2009/1/16/145932/668/542/684934

  8. Jo, då Nadia. Det är många som lyssnar. Inger Sundström Lyssnar. Och med henne många många fler.

    Israel har aldrig stått så naket som idag.

  9. Bra att du tog bort länken Rawia om översättningen är fel.

    Själv så kan jag inte Hebreiska ännu så jag förtår inte vad nyhetsankaret säger och har även svårt att höra vad mannen i telefonen säger just i filmsnutten.

  10. Ja håller med Rawia. Läste att Israel ska skicka några av sina ministrar till europa för att ”rätta till den felaktiga mediarapporteringen” om Gaza-”kriget” som råder här.

    Det kan inte gå annat än fel. Läste en intervju också med Israels ambassadör i sverige där han bl a sa att Israel måste hota sina grannar osv..för att få fred.

    Helt jävla sanslöst! Hur kan dom tro att dom ska kunna ändra den allmänna opinionen med ett sånt budskap?

    Det spelar ändå ingen roll vad dom säger för bilderna på alla döda barn, och de enormt höga siffrorna över döda och skadade palestinier talar sitt eget tydliga språk..

  11. “Sign the petition below calling for robust international action to achieve an immediate ceasefire in Gaza”

    Dom har redan ca 500 000 underskrifter

    http://www.avaaz.org/en/gaza_time_for_peace/

  12. Se nu till att skriva till Crister Wennerholm. Får jag något svar så lägger jag ut det på min blogg iniskogen.se och kommentar här.

  13. Jag läser din blogg varje dag.
    Har skickat adressen till mina vänner.
    Önskar att hela världen läste den men vi blir helt hjärntvättade av de ensidiga nyheterna i svensk tv och radio. Visst finns det röster som släpps fram men enligt min mening verkar det vara sträng kontroll och de röster vi får höra är mer än lovligt flata. Den svenska regeringen ska skämmas!!

  14. Se http://aequitasetlibertas.motpol.nu/?p=194
    Like aktuell i dag…

Kommentera

